zaterdag 19 juni 2010

Vrijdag 18 juni Acebo-Molinaseca-Ponferrada-Cacabelos 32 km

Het was de afgelopen nacht weer een geknor van jewelste, negen mensen in een hok waarvan er twee liggen te snurken, als de een stil was begon de ander net alsof ze dat met elkaar hadden afgesproken.
Als ik vanmorgen naar buiten ga en om me heen kijk zie ik zon al weer opkomen,en hoor ik de vogels fluiten.
Ik neem de weg naar de volgende plaats, het gaat nog steeds bergafwaards, ik moet er heel goed om denken hoe ik mijn benen neerzet, niet te veel mijn knieen belasten maar meer verend naar beneden lopen.
Dan loop ik nu twee km voor Moliaseca waar ik het water van rivier Rio Meruelo hoor ruissen en kletteren, ik kijk naar beneden maar zie niets, de rivier ligt zo mooi verscholen onder de bomen.
In Molinaseuca kom ik eerst een kapel tegen en als ik dan de route verder volg steek ik een mooie Romaanse brug over dan loop ik door een straat waar de balkons zijn versiert met potten met geraniums, dit geeft toch wel een feestelijk tintje.
In Ponferrada heb ik wat rond gekeken, dan tref ik boven op de berg Castillo de los Tempeliros aan een ware vesting, ik ben er omheen gelopen.
Diverse gebouwen zijn mooi gerestaureerd, maar er staan ook zeer mooie strakke moderne gebouwen en bruggen, hier zou ik wel twee dagen nodig hebben om alles te bezichtigen.
Loop ik verder dan kom ik door een klein dorpje Clumbrianos waar ik op een bank voor de kerk mijn broodje op eet, als ik mijn brood op heb loop ik de kerk binnen, dan zie ik achter het altaar een uit hout gesneden achterwand, wat een vakwerk.
In de koepel voor het altaar hangt in elke hoek een driehoek schiderij met diverse afbeeldingen van Heiligen, kom ik achter in de kerk staan er drie biechtstoelen, alleen mis ik nog het orgel, dat vind ik nou jammer.
Ik loop nog acht km door naar Cacabelos,hier stop ik voor een restaurant, ik dacht dat het een auberge was, er komt een man naar me toe en zegt als je een stempel haalt krijg je wat te eten en een glas wijn , dat heb ik gedaan.
Een Spanjaard zei het al dat in deze streek de wijn van uitstekende kwaliteit is, het is een zachte wijn met een lekkere fruitige afdronk, maar smaken verschillen.
Aan het einde van deze plaats staat de auberge waar ik stop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten