woensdag 19 mei 2010

Dinsdag 18 Mei Le Mas d' Aziel-Clermont-Lafont-Lescure-Audinac les Bains-St. Girons-St. Lezier 27 km

Vanmorgen stond ik al vroeg bij de bakker en daar kwam ook de dominee die aan mij vroeg of ik mee ging ontbijten, dat heb ik gedaan samen met die Israelier, en daarna afscheid genomen.
Op weg naar Clermont liep ik door een tunnel waar ook een rivier doorheen loopt, dit is wel een luek gezicht, ik kan hier uren naar kijken, stromend water , rotsen en groen het verveeld nooit.
In St. Lizier de office de toerist bezocht, en werd heel vriendelijk geholpen, ik mocht ook gebruik maken van een pc die daar speciaal voor pelgrims staat.
St. Lizier dateerd van 72 voor Chr., op de huidige plaats werd een oppidum gebouwd en in de 5 e eeuw werd het omringd door machtige wallen, die heden nog zichtbaar zijn.
Einde 5 e eeuw werd de vesting een bisschopszetel, waar de heilige Valier de eerste bisschop zou zijn geweest.
Er staat een mooi romaans klooster, en een klokkentoren gebouwd op de galle romaanse wal, deze markeert de toegang tot de oude vesting.
Ik heb onderdak in Halte St. Jacques, samen met Marie , die is afkomstig uit Lille, douchen konden we in een ander gebouw , alleen het water was koud, snel wassen en afdrogen, vanavond hebben samen gegeten.
Ik heb nog een paar fikse blaren geprikt op de hiel bij Marie.
Het weer was vandaag perfect, een lekker zonnetje en een beetje wind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten