donderdag 6 mei 2010

Donderdag 6 Mei Montpelier

Toch nog heel wat gezoek naar neen overnacgtingsadres, maarik heb een redelijk goedkoop hotel gevonden, alle jeugdherbergen of herbergementen zijn vol.
Er zijn hier heel wat zwervers in Montpelier, Waaronder ook Nederlanders die ik heb ontmoed bij de kathedraal St. Roch, een stel afkomstig uit Utrecht zitten al anderhalf jaar hier, zij hebben afgelopen winter wel de camino gelopen, deze zomer willen ze naar Duitsland ook rond zwerven , hun rugzak is hun huis.
Een andere man uit Amsterdam is hier al twaalf jaar zwervende, hij was verslaafd aan alcohol en drugs en heeft zichzelf afgekickt, maar wil niet meer terug naar Nederland.
Elke dag komt er een broeder langs met een aantal vrijwilligers koffie of soep brengen bij deze mensen, meestal zitten of liggen ze voor de deur of zitten op de trap van de St. Roch.
St Roch was een priester die mensen hielp bij hun ziekte"de pest" hij bezocht al die kampen waar de pest heerste.
Zelf staat hij op de muur geschilderd tegen over de kathedraal, waar men laat zien dat hij zelf de pest heeft aan zijn knie, er is hier heel veel te zien.
Ik kijk ervan op hoe schoon Frankrijk is geworden, er ligt bijna geen vuil meer op de grond of langs de weg, dit was zes a zeven jaar geleden wel anders, toen kreeg je voor bijna elk produkt een plastic tas die je dan later langs de weg terug vond, nu moet je tassen kopen , dat weerhoud je er wel van om je tas weg te gooien, goed zo Frankrijk.

1 opmerking:

  1. Ha die Co !!
    Hier een berichtje uit een vreemde hoek.
    Ik dacht gisteren al zo lang geleden dat ik Co heb gezien laat ik hem eens opbellen.Krijg ik een heel aardige dame aan de lijn(Marian)die me vertelde dat Co was lopen voor een goed doel.
    Dus ik denk die is zo terug van zijn blokje om.
    Maar toen ze zei dat je in Montpelier zat wist ik die is vandaag nog niet thuis.Na nog wat gebabbeld te hebben over het goede doel en dat je een blog had waar je gevolgd kon worden ben ik eens gaan lezen wat je allemaal gedaan en gezien had .Dat is niet mis waar je aan begonnen ben .En de periode van vertrek misschien nog met vorst en sneeuw.Ik wist wel van je muziek en bloemen liefde maar dat je zo ver van huis loopt, had ik niet verwacht. Maar ik moet zeggen dat het een onvoorstelbaar geweldige prestatie is wat je nu doet. Hopen dat je beter weer krijgt, en de campings gaan ook weer open dus wordt het zoeken ook iets gemakkelijker.Ik wist ook niet dat je zo`n geweldig schrijver was . Prachtige verhalen ,het is of je er bij ben als je het leest. Co ik wens je veel gezondheid en loop plezier en zal regelmatig je blog lezen.
    Groeten van een oude bekende Jan Ros

    BeantwoordenVerwijderen